Don't bury your failures

Foto: Etsy

Sociala media bra för karriären

En europeisk studie som lanserades under förra året visar att framgångsrika medarbetare är dubbelt så ofta aktiva i sociala medier. Studien, som är framtagen av Millward Brown på uppdrag av Google, består av insamlade synpunkter från 2700 företagschefer i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige. Studiens avsikt är att förstå hur sociala verktyg används i företagsverksamheten och vilken effekt de har på människors arbetsdagar och karriärer.

Sociala medier gör det möjligt för individer att ytterligare öka sitt nätverkande genom att komma i kontakt med andra, oberoende av tid, rum och till och med språk. Men det är viktigt att komma ihåg att "fler relationer är inte bättre", utan det är snarare “rätt" relationer som hjälper individer att lyckas i karriären. Det är framförallt de som överbryggar separata nätverk som är mer anpassningsbara till föränderliga miljöer och som har visat sig få befordringar och högre lön snabbare.”

Studien fann att en tredjedel av dem som använder sociala verktyg gör det dagligen inom sina yrken - och de tror att de sociala verktygen skulle kunna göra dem 20% mer produktiva och effektiva. De främsta anledningarna till att de använder sociala verktyg är:
  • Att snabbare hitta personer, information eller expertis (41%)
  • Samarbete och kunskapsutbyte (37%)
  • Bredda personliga nätverk, bygga professionella relationer, höja profilen och skapa communities (34%)
  • Minska mejlens volym och längd (31%)

Fakta från Google pressrelease

Informationsflöde

Detta är egentligen ett inlägg som jag började skissa på för över ett år sedan. Dock tycker jag att det fortfarande är lika aktuellt och även om vissa siffror inte är helt exakta så tror jag ni förstår budskapet som egentligen är det samma. Via twitter hittade jag till en trendspaning på Slideshare som diskuterar kring vårt informationsflöde. Jag samlade ihop lite av informationen och gjorde en bild utav vilket informationsflöde det är i vissa kanaler under 1 minut. Vi lever idag i en värld av så mycket information att vi hela tiden måste ifrågasätta det vi ser.
Men vad innebär egentligen detta för oss? Vi har idag betydligt fler beslut att ta ställning till.

Har ni dock tänkt på hur många det är som frågar efter råd, tips, "vad tycker ni om detta" på Facebook eller Twitter? Jag såg senast idag ett inlägg på Facebook där en person frågade efter ett bra sommarhus att hyra i Jämtland i sommar. Jag läste också i den här trendrapporten att 31% av användarna som använder Twitter dagligen ber om tips på varor från sina följeslagare och hela 90% litar på rekommendationer från sina Facebook vänner. Men vad är det så som påverkar våra köp egentligen? Jo, Word-of-mouth!

Källa: Trendspaning, Slideshare

Det blev lite vatten över huvudet

Jag gjorde en rivstart, gick ut stenhårt, men sedan kan man säga att det blev platt fall. Jag tog mig rätt-och-slätt vatten över huvudet med min blogginsats. Det blev sommar, jobbyte, flytt, men - det är ingen ursäkt! Den senaste tiden har de här tankarna återväckts och jag känner att det är dags att få liv i det jag har påbörjat. Jag har sett att det är flera som har varit här och tittat, vissa har lämnat kommentarer och några har lämnat hejarop. Jag hoppas att ni hänger med mig igen för nu ska jag inte ta mig vatten över huvudet, eller som engelsmännen säger "bite off more then you can chew".
 
 

RSS 2.0