Informationsflöde

Detta är egentligen ett inlägg som jag började skissa på för över ett år sedan. Dock tycker jag att det fortfarande är lika aktuellt och även om vissa siffror inte är helt exakta så tror jag ni förstår budskapet som egentligen är det samma. Via twitter hittade jag till en trendspaning på Slideshare som diskuterar kring vårt informationsflöde. Jag samlade ihop lite av informationen och gjorde en bild utav vilket informationsflöde det är i vissa kanaler under 1 minut. Vi lever idag i en värld av så mycket information att vi hela tiden måste ifrågasätta det vi ser.
Men vad innebär egentligen detta för oss? Vi har idag betydligt fler beslut att ta ställning till.

Har ni dock tänkt på hur många det är som frågar efter råd, tips, "vad tycker ni om detta" på Facebook eller Twitter? Jag såg senast idag ett inlägg på Facebook där en person frågade efter ett bra sommarhus att hyra i Jämtland i sommar. Jag läste också i den här trendrapporten att 31% av användarna som använder Twitter dagligen ber om tips på varor från sina följeslagare och hela 90% litar på rekommendationer från sina Facebook vänner. Men vad är det så som påverkar våra köp egentligen? Jo, Word-of-mouth!

Källa: Trendspaning, Slideshare
Trackback
RSS 2.0