Sociala media bra för karriären

En europeisk studie som lanserades under förra året visar att framgångsrika medarbetare är dubbelt så ofta aktiva i sociala medier. Studien, som är framtagen av Millward Brown på uppdrag av Google, består av insamlade synpunkter från 2700 företagschefer i Storbritannien, Frankrike, Tyskland, Italien, Nederländerna, Spanien och Sverige. Studiens avsikt är att förstå hur sociala verktyg används i företagsverksamheten och vilken effekt de har på människors arbetsdagar och karriärer.

Sociala medier gör det möjligt för individer att ytterligare öka sitt nätverkande genom att komma i kontakt med andra, oberoende av tid, rum och till och med språk. Men det är viktigt att komma ihåg att "fler relationer är inte bättre", utan det är snarare “rätt" relationer som hjälper individer att lyckas i karriären. Det är framförallt de som överbryggar separata nätverk som är mer anpassningsbara till föränderliga miljöer och som har visat sig få befordringar och högre lön snabbare.”

Studien fann att en tredjedel av dem som använder sociala verktyg gör det dagligen inom sina yrken - och de tror att de sociala verktygen skulle kunna göra dem 20% mer produktiva och effektiva. De främsta anledningarna till att de använder sociala verktyg är:
  • Att snabbare hitta personer, information eller expertis (41%)
  • Samarbete och kunskapsutbyte (37%)
  • Bredda personliga nätverk, bygga professionella relationer, höja profilen och skapa communities (34%)
  • Minska mejlens volym och längd (31%)

Fakta från Google pressrelease
Trackback
RSS 2.0