Koppla ner och koppla av

Imorse var det ett inslag på TV4 Nyhetsmorgon om att allt fler känner sig tvingade att vara tillgängliga på semestern. Jag såg faktiskt inte inslaget då, men jag uppmärksammade själva nyheten, att "1 av 3 tjänstemän jobbar på semestern". Efter att under dagen ha sett flera diskussioner om det på twitter, blev jag lite nyfiken och var tvungen att leta upp både undersökningen (som Unionen står bakom) och även se inslaget i Nyhetsmorgon.
I morgonsoffan satt en digital mediestrateg, Jacqueline Kothbauer (som aldrig kunde koppla bort sitt jobb), arbetslivsforskaren Christin Mellner och förbundsordförande inom Unionen, Cecilia Fahlberg.
Jag följer Jacqueline på twitter och tycker hon skriver mycket bra, men angående hennes problem att vilja eller inte vilja koppla bort jobbet tyckte jag var väldigt tvetydigt. Hon både ville, men försvarade sig med att hon inte kunde.
Jag kan erkänna att jag ofta har svårt att koppla bort och vara ledig, om det så gäller en dag, en helg eller en längre semester. Men jag har verkligen övat på att bli mycket bättre.


Foto: Eget kollage med printscreen från TV4s Nyhetsmorgon

Arbetslivsforskaren Christin förklarade det i Nyhetsmorgon att många känner "jag ska bara". Men hon menade också att efter ett arbetsår så behöver vi vila och inte ha några krav på oss. Vi behöver återhämta oss och då är det viktigt att avlägsna sig mentalt från jobbet.
Jag skrattade lite när de förklarade att det är vanligt att folk har abstinens första semesterveckan (känner igen mig!). Christin menade att vi måste sätta upp regler för oss själva som säger att jag får endast läsa mailen X gånger och vid XX tiden på dygnet.

Jag tycker det är ett inressant ämne och någonstans håller jag verkligen med Christin om att man måste sätta upp egna ramar. En period hade jag så otroligt mycket och hade jag inte satt upp regler för mig själv på helgerna hade jag aldrig fått någon återhämtning. Nu har jag lärt mig att känna när jag måste låta bli att ta en titt i mailen (fast att min tumme bara vill trycka på e-posten på telefonen). Men då måste jag vara 150% stark och låta bli och på något sätt har jag då oftast mycket mer energi och får saker uträttat väldigt effektivt på måndagen.

Men, det finns en bild till av det här (lite dubbel kanske), för idag har jag faktiskt varit ledig, men likaväl har jag kollat min mail under hela dagen. Varför, egentligen?! Även om det är underbart att vara ledig en vardag (som idag) så vet jag att livet fortsätter och rullar runt mig och på något sätt blir jag mindre stressad av att titta på mailen idag, än att mötas av närmare 100 imorgon tidigt innan jag ska i möte. Det kan tyckas dubbelt, men jag tror det viktigaste är att man lyssnar till sin kropp och knopp och lär sig att hantera det på det sättet som passar just sig själv. Om man lär sig signalerna så vet man när man måste låta bli och även om det då är otroligt svårt så måste man lägga band på sig och stänga av!

Kommentarer
Postat av: Turid

Tack så mycket:-) Vad kul att se en blogg med annorlunda inriktning. Arbetar du kanske med coachning eller liknande?

2012-06-12 @ 08:32:38
URL: http://travelandfashion.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0